Se motivet

For at blive en dygtig fotograf skal man lære forskellige egenskaber. Nogle er tekniske og andre kreative. Evnen til at se gode motiver er vigtig, men det er ikke nemt at sætte to streger under, hvad et godt motiv er.

Facit findes ikke

En anerkendt, amerikansk fotograf sagde engang: ’If you want to shoot interesting pictures work hard, but most important, change the scene as fast as you can. Bring your camera and stand in front of new, interesting stuff every second, every minute, every hour and every day. Diversity is the key.’

En anden anerkendt amerikansk fotograf tog sine vandrestøvler på og gik en lang tur i Rocky Mountains. Sidstnævnte lavede et, og kun et, særdeles velovervejet billede om måneden i løbet af et år og udgav en kalender med tolv billeder, da han kom hjem igen. Begge fotografer fik succes med deres næsten samtidige udgivelser.  Begge fotografer har ret i, hvad de sagde, selvom de greb deres opgaver an med modsat fortegn.

Et godt billede

Fotografi er ikke som en kogebog. Alle kan dele en opskrift, de selv synes om, fx den perfekte culottesteg, lammekølle eller en eller anden kage. I bøger eller på TV. Det skyldes, at mad laves i et køkken, et kontrolleret miljø, imens billeder som regel laves uden for hjemmets trygge rammer. Der skal mere end de rigtige mængder af diverse krydderier, den langsomme opvarmning eller lignende til at lave et perfekt billede. Desværre er det umuligt at give den perfekte opskrift på et godt billede, men heldigvis er det muligt at give nogle få gode råd:

I: Opmærksomhed er den sikre vej til gode billeder. Fotografering handler populært sagt om at have antennerne ude. Man skal være opmærksom på verden omkring sig, for ikke at gå glip af gode motiver. De kan opstå lige pludselig og forsvinde lige så hurtig igen. Man får mange fine, overraskende oplevelser, hvis man har antennerne ude, og meget bedre billeder end flertallet.

II: Når man bevæger sig rundt på jagt efter gode billeder, er det meget vigtigt, at man ikke kun kigger fremad. Sørg for at kigge ned, op, til siden og bagud. Ofte findes de gode billeder lige over hovedet, men usynlige for dem, der ikke er opmærksomme. Nogle gange skal man helt ned på knæ for at opdage potentialet.


III: Hvis man befinder sig et sted, hvor der er gode muligheder for at møde åbenbare kontraster, er man ofte i nærheden af gode billeder. 'Kontrast' kan betyde forskellige ting, fx ung/gammel, rig/fattig, god/ond, hurtig/langsom, træt/frisk eller stor/lille. Der kan også være tale om farvemæssige kontraster, fx blå og orange. Generelt giver kontraster billeder ekstra gennemslagskraft.

IV: Nogle gange er det bedre at vente på de gode motiver end at opsøge dem. Det gælder i særdeleshed ved naturfotografering, hvor man ofte må vente timer eller døgn på den perfekte mulighed. Er man ikke indehaver af den helt store tålmodighed, må man øve sig, for der er ingen vej uden om, hvis man vil have de bedste billeder med hjem.


V: For at finde frem til de bedste motiver, må man nogle gange have hjælp fra andre. Hvis man er på jagt efter et bestemt motiv, som ikke er nemt at finde, kan det altid betale sig at spørge lokale til råds. Det gælder specielt, hvis man rejser rundt i et område, man ikke kender meget til, og hvor research på internettet eller i rejselitteraturen ikke har givet resultater.

Nu har du læst om, hvad det kræver at se motiverne. Vi anbefaler at læse videre om at skifte perspektiv, hvis du ikke allerede har læst om emnet.