Lysets natur

Alle anerkendte fotografer vil kunne blive enige om, at lys er det vigtigste element i fotografiets kunst. Uanset hvordan, hvor, hvornår, hvorfor og med hvilket udstyr man tager billeder, er det lyset, der er altafgørende for resultatet. Derfor er det meget væsentligt at vide noget om lys, når man vil være god til at tage billeder.

Lys består af farver

Siden 1600-tallet har mennesket vidst, at almindeligt dagslys består af flere forskellige farver. I dag ved vi, at synligt lys består af et kontinuerligt farvespektrum, som starter med rødt og ender med violet. 

        Når nogle af disse farver bliver filtreret helt eller delvist fra, skifter lys farve, og det er årsagen til, at lyset tilsyneladende skifter farve i løbet af en dag. Alle kan se, at lyset midt på dagen er meget forskelligt fra lyset en halv time før solnedgang.

         Lyset har stor indflydelse på stemningen på de billeder, man tager. Erfarne fotografer bruger derfor lyset på forskellige tider af døgnet til at understrege den stemning, de ønsker at få frem i billederne. Omvendt kan lysforholdene arbejde imod den uerfarne fotografs vilje.
 

For at blive en dygtig fotograf må man først forstå lysets natur. Kan du gennemskue, hvordan dette billede er lavet? Der er udelukkende brugt naturligt lys.
 

Lysets retning

Det er ikke kun lysets farve, der er væsentligt, når man skal tage billeder. Dets retning i forhold til kameraet er mindst lige så vigtig. Der er meget stor forskel på billeder, hvor motivet er belyst bagfra, forfra eller fra siden.

        Frontbelyste billeder er ofte taget midt på dagen, hvor solen hænger lige over hovedet. Det kan være forbløffende svært at lave interessante billeder midt på dagen, fordi frontbelyste billeder har en tendens til at blive en smule flade at se på. Det er årsagen til, at mange professionelle fotografer holder siesta midt på dagen og i stedet tager billeder tidligt om morgenen eller sent på dagen. 

        Sidebelyste billeder bliver ramt af lyset i en lav vinkel fra siden. Denne effekt kan skabe langt mere interessante billeder, bl.a. fordi man kan arbejde med skygger. Sidelys er et godt værktøj, hvis man understreger struktur på sine billeder. Det kan desuden udmærket også bruges til portrætter. 

        Bagbelyste billeder kan være meget smukke, men de byder også på udfordringer for fotografen. Her strømmer lyset gennem motivet bagfra og fortsætter ind gennem objektivet. Derfor kan man ofte få bagbelyste motiver til at fremstå meget farverige og med en indre glød. Man bruger desuden denne teknik til at lave silhuetter.

 

Eksempel på et bagbelyst motiv. Teknikken får slædehundens pels til at lyse op.

Nikon F100, 300 mm, F2.8, 1/500 sekund.

 

Sidebelyst redningshelikopter (EH-101 Merlin) fotograferet på Flyvestation Skrydstrup.

 

Kvaliteten af lys

Når fotografer taler om kvaliteten af lys, refererer de ofte til begreberne 'hårdt lys' og 'blødt lys'. Er man ikke fotograf, lyder dette sikkert som det rene volapyk, for hvordan kan lys være blødt? 

        Nogle fotografer kan bedst lide at arbejde med blødt lys, andre kan bedst lide at arbejde med hårdt, og mange arbejder med en kombination. Det afhænger helt af billedets budskab, hvilken type lys man skal vælge at tage sine billeder i.

         Hårdt lys er meget direkte og skarpt, og det skaber afgrænsede, dybsorte skygger på billederne. Hårdt lys skaber meget hård kontrast mellem belyste og skyggefulde dele af billedet. Skyggerne bliver ofte så mørke, at man slet ikke kan se noget i dem. Tager man billeder under middagssolen på en skyfri himmel i juli måned, arbejder man med hårdt lys. Hårdt lys kan bruges til at skabe en barsk stemning på billeder.

        Blødt lys er langt mere diffust og skaber langt mindre kontrast end hårdt lys. Et eksempel på blødt lys er det naturlige lys på en overskyet dag. Det er altid nemmere at få hele billedet fyldt med detaljer og korrekt belyst, når man arbejder med blødt lys. Det kan også bruges til at understrege en stemning af komfort eller tryghed. Det egner sig specielt godt til naturfotografering, portrætter eller fotografering af blomster.

 

Et eksempel på blødt lys. Nikon D2X, 12-24 mm, F5.6, 1/250 sekund.

 

Når man har læst om lysets natur, ville det også være logisk at læse om blitzfotografering. Er du interesseret i at finde ud af, hvordan du får mest muligt ud af situationen, når der ikke er ret meget lys, skal du læse om hhv. ISO og lukkertid.  

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev HER, hvis du fandt dette emne interessant og ønsker helt gratis at modtage mere, lignende viden i fremtiden. Deltag på en af vores populære fotoworkshops og lær meget mere om lysets natur.

© copyright 2001-2018 Tybjerg Tekst & Foto