Luftfotografering

Som fotograf kan det være en drøm at komme en tur i luften med sit kamera. Perspektivet ændrer sig totalt, og selv områder, man har fotograferet hundrede gange før, vil fremstå som helt fremmede. Luftfotografering kræver et nøje planlagt samarbejde mellem fotograf og pilot, og det er ikke så let, som man måske skulle tro. Her på siden finder du et par tips, som er værd at læse, inden du kaster dig ud i luftfotografering.

Sikkerhed først

Uanset om man fotograferer fra helikopter eller fly er luftfotografering ikke helt ufarligt. Sikkerhed er derfor altid den første overvejelse, man skal gøre sig. Vær helt sikker på at piloten ved, du har tænkt dig at tage billeder. Piloten skal helst have fløjet med fotografer før, og det er en stor fordel, hvis vedkommende selv er fotograf eller i det mindste ved noget om fotografering. Læg en plan for flyveturen og hold jer til den. Luftfotografering er ofte ensbetydende med, at piloten skal flyve lavt, langsomt eller måske i skarpe vinkler.

 

Grundig dialog med piloten er afgørende, når man tager billeder fra luften.

Nikon D3, 14-24 mm (på 14 mm), f/8, 1/640 sekund, 2 x SB-800 

 

Det kan være en ide at mødes med piloten dagen før flyveturen for at aftale alle detaljerne. Hvilke områder skal I flyve over? Præcist hvornår skal I af sted? Hvad er dine ønsker m.h.t. motiver og komposition? Hvor lang bliver flyvetiden? Under samtalen bør du blive helt klar over, hvilke muligheder, og ikke mindst hvilke begrænsninger, der er i forhold til flyvningen.

 

Vær godt forberedt inden det går løs. Nikon F100, 17-35 mm, F5.6, 1/125 sekund.

 

Vejret er vigtigt

Luftfotografering kan som regel kun lade sig gøre i rigtig godt vejr. Hvis det blæser, eller hvis der er megen turbulens, bør man ikke tage på fototur i hverken fly eller helikopter. Luften skal være klar, og der skal være god sigtbarhed, dvs. der må ikke være tåget eller diset.

 

Udstyr og teknik

Uanset om man er en erfaren fotograf eller ej, skal man have god indsigt i sit kameraudstyr, inden man flyver med det. Der bliver ikke meget tid til at indstille kameraet eller vælge et andet objektiv, når man bevæger sig med 200-300 km/t hen over sit motiv. 

        Vælg et bredt anvendeligt objektiv. En lysstærk telezoom, f.eks. i området 70-200 mm, er som regel det bedste valg. Vidvinkelobjektiver er også brugbare, specielt hvis man fotograferer fra helikopter. 

        Da man bevæger sig meget hurtigt i fly, skal man helst anvende en hurtig lukkertid. Alle lukkertider under 1/500 sekund kan resultere i uskarpe billeder, specielt hvis man flyver meget lavt hen over sit motiv. Hvis der ikke er meget naturligt lys, bør du indstille kameraet til en relativt høj ISO-værdi, f.eks. 640.

 

To meget forskellige perspektiver på New Zealands højeste bjerg, Mount Cook.

Begge billeder er taget fra helikopter.

 

Flere tips

For at undgå problemer med refleksioner, urenheder eller besynderlige farver skal luftfotos helst tages gennem en åben dør eller et vindue. Hvis man fotograferer ud i fri luft, skal man naturligvis udvise meget stor forsigtighed. Spørg altid piloten om tilladelse til at åbne vinduer, og sørg for at både piloten, du selv og dit kameraudstyr er spændt godt fast, inden du gør det. Det kan anbefales at anvende en rem til kameraet, hvis du skal tage billeder gennem åbne døre eller vinduer.

        Hvis det ikke lykkes at få gode billeder af motivet ved første overflyvning, kan du spørge piloten, om der er mulighed for en ekstra tur. Sørg desuden for at have rigelig med plads på dit hukommelseskort, inden du tager ud at flyve. Man skal ofte tage rigtig mange luftbilleder for at nå frem til de perfekte resultater. Hav ekstra hukommelseskort med, hvis du alligevel skulle løbe tør for plads.

 

Hvis du er interesseret i luftfotografering, er der stor sandsynlighed for, at du også er interesseret i landskabsfotografering eller dyrefotografering. På vores Primary Level workshop får kursisterne blandt meget andet lejlighed til at prøve luftfotografering.


Tilmeld dig vores nyhedsbrev HER, hvis du fandt dette emne interessant og ønsker helt gratis at modtage mere, lignende viden i fremtiden.

© copyright 2001-2018 Tybjerg Tekst & Foto