Styr på hvidbalancen

Vil man have styr på farver, må man først have styr på kameraets hvidbalance. Automatisk hvidbalance er fin nok i mange situationer, men når automatikken fejler, kan det gå helt galt. Derfor kan det være en stor fordel at vide, hvordan man indstiller hvidbalancen manuelt.

Perfekte farver

Alle fotografer er enige om at gode, naturtro farver betyder alt på perfekte billeder. Gode farver er afgørende for billedkvaliteten uanset om man fotograferer indendørs eller udendørs, og uanset om man fotograferer mennesker, dyr, planter eller genstande. For at opnå perfekte farver på digitale billeder, er det nødvendigt at forstå begrebet hvidbalance. 

        Tager man billeder i skoven i det tidlige forår, forventer man på det færdige billede at se en helt særlig, lysegrøn farve på bladene. Fotograferer man børn til en fødselsdag, forventer man varm hudfarve i ansigterne og glade, røde kinder. Alligevel går det af og til galt for digitalkameraet.  Det kunne f.eks. være billeder, hvor huden bliver blå i stedet for hudfarvet. 

 

Her er det gået galt for kameraet, som har gættet en forkert hvidbalance. Billedet lider af et farvestik og de søde børn er tydeligvis blevet alt for blå i huden.

 

Her er billedet blevet korrigeret, og farverne er nu naturtro. Optager man sine billeder i RAW-formatet, er denne form for efterbehandling utrolig nemt at udføre.

 

Automatik eller ej

De fleste digitale kameraer indstiller hvidbalancen automatisk hver gang, der tages et billede. Navnet hvidbalance kommer af, at kameraet leder efter et hvidt referencepunkt, som det kan definere alle andre farver ud fra. Hvis kameraet ikke kan finde referencepunktet, kan det gå galt. Så kan orange blive til blå, imens hvid kan blive til grå, hvilket i sidste ende resulterer i dårlige eller måske helt ubrugelige billeder.

        Efterhånden som digitalkameraerne er blevet bedre til at gætte sig frem til den rigtige hvidbalance, er problemet blevet mindre udbredt. Men man kan aldrig vide sig sikker, og selv de dyreste kameraer på markedet kan gætte forkert. Når det en sjælden gang går galt, er det derfor en god ide selv at beherske hvidbalancen, for den er ganske ukompliceret at indstille manuelt.

 

Der er ingen vej uden om at forstå og at kunne beherske hvidbalancen, hvis man ønsker naturtro farver på sine billeder. Her et vissent blad nær Loch Lomond, Skotland.

 

Bestem selv hvidbalancen med RAW

Hvis det er gået galt for kameraets automatiske hvidbalance under eksponeringen, er det meget nemt at løse problemet, hvis man skyder sine billeder i RAW-format. Så kan man nemlig vælge en helt anden hvidbalance hjemme foran computeren og se resultatet med det samme. Et RAW-billede kaldes også et digitalt negativ, blandt andet fordi ændringerne i softwaren ikke medfører kvalitetstab. Softwaren kan udøve mirakler på billeder, der ellers ser helt håbløse ud, jvf. ovenstående billedeksempel.
 

I vores gallerier kan du se mange flere eksempler på billeder, hvor hvidbalancen er ramt rigtig. Vil du vide endnu mere om indstilling af hvidbalance og andre væsentlige parametre, vil vi varmt anbefale at investere i vores bog 'Billedbehandling'.
 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev HER, hvis du fandt dette emne interessant og ønsker helt gratis at modtage mere, lignende viden i fremtiden. Vil du have styr på farverne, var det måske en ide at deltage på en af vores populære fotoworkshops.

© copyright 2001-2018 Tybjerg Tekst & Foto