Hvilket fodaftryk ønsker du at efterlade? 

Herunder kan du læse om nogle af de overvejelser, vi gør os i forbindelse med vores arbejde. Uanset om man er begynder, rutineret eller professionel fotograf, og uanset hvor mange billeder man laver om året, er det relevant at gøre sig lignende overvejelser. Find flere fototips i vores gratis, online fotoskole

 

Vi har arbejdet i alle tænkelige miljøer og gjort os lige så mange overvejelser omkring vores fodaftryk derude. Foto: Jesper Maagaard

 

Et fælles ansvar

Først og fremmest er det vigtigt at gøre sig bevidst, at folk ikke skelner mellem, om man er fotograf eller ej. Går man rundt med et relativt stort kamera, er man fotograf i offentlighedens øjne. Vi er med andre ord én stor familie, og derfor er det særdeles vigtigt, at alle overvejer, hvordan vi opfører os, og hvilket fodaftryk vi efterlader. Overskrider blot en enkelt fotograf de skrevne og uskrevne regler for fotografisk etik, kan det ødelægge meget for flertallet. Uanset hvor godt man forbereder sig, kan man alligevel komme til at overskride grænser hos andre. Nedenstående overvejelser har til formål at reducere risikoen for kedelige oplevelser.

 

Har du nogensinde gjort dig overvejelser om hvilket fodaftryk, du efterlader som fotograf? Hvis ikke, så er det måske på høje tid.

 

Tilladelse eller ej?

Når man fotograferer mennesker, bliver man jævnligt udsat for et klassisk dilemma: Skal jeg spørge om tilladelse, inden jeg fotograferer, eller skal jeg lade være? Ofte får man klart de bedste billeder ved at lave billedet først og spørge om lov bagefter, - eller helt undlade at spørge om lov. Problemet er, at nogle mennesker kan føle sig stødt over at blive fotograferet uden at have givet deres tilsagn. Dilemmaet ved at spørge om lov først er, at folk som regel så holder op med at opføre sig naturligt, hvilket kan ødelægge et ellers godt motiv. Nøjagtigt hvad man skal gøre afhænger meget af situationen. Når vi fotograferer mennesker, bruger vi i høj grad vores mavefornemmelse og sunde fornuft. Hvis vi er i tvivl om, hvorvidt det er ok at fotografere eller ej, opretter vi kortvarig øjenkontakt med motivet, løfter kameraet op og sender et lille smil. Det plejer at være tilstrækkeligt.

 

Vi har fotograferet mennesker fra mange forskellige kulturer og kun ekstremt sjældent mødt problemer af nogen art. Tværtimod oplever vi en stor åbenhed, gæstfrihed og fortællelyst. 

 

Kirkerummet

En anden klassisk problematik er kirkelige handlinger, som fx bryllup, barnedåb eller konfirmation. Hver kirke har sin egen præst og menighed, og det er i høj grad op til disse at definere reglerne for fotografering under kirkelige handlinger. Nogle steder kan man få lov at fotografere i starten, ved afslutningen og umiddelbart efter ceremonien, imens man andre steder kan lave lige så mange billeder, man har lyst til. Særligt i sidstnævnte tilfælde gælder det om at være forsigtig som fotograf. Husk at det ikke kun handler om holde præsten i godt humør, men i høj grad også de mange gæster. Lav på forhånd en plan for, hvilke motiver der skal med hjem, og begræns antallet mest muligt. Overhold planen uanset hvor fristende det bliver at lave en masse ekstra billeder. Husk på at mange finder det forstyrrende med en fotograf, der styrter rundt i kirkerummet. Undgå om muligt helt at anvende blitz.

 

Der er særlige regler ved kirkelige handlinger. Afstem gensidige forventninger med præsten og husk, at gæsterne kan finde det generende, hvis en fotograf styrter rundt under ceremonien. 

 

Natur under pres

Samtidig med at kamerateknologien og tilgængeligheden af avanceret kameraudstyr har udviklet sig, er der også sket noget inden for rejsebranchen. En helt ny gruppe turister har set dagens lys, nemlig større grupper af fotoentusiaster, som rejser med det ene formål at producere billeder. Sådanne grupper består ofte af naturelskere, men hvis rejsearrangørerne ikke er forsigtige, kan grupperne ende med at have en direkte negativ effekt på de områder, de fotograferer. Særligt fordi sådanne gruppe ofte rejser til nøjagtig de samme områder, som derfor belastes yderligere. 

 

Populære nationalparker, som fx Masai Mara i Kenya, er særligt under pres pga. øget fototurisme. Dette billede stammer fra en sen eftermiddagsstund, hvor vi var på vej hjem fra en opgave langt ude på savannen. I nærheden af et hotel havde en guide spottet to løver, som forsøgte at gemme sig i det høje græs. Om det er en sjov måde at fotografere på, og om det var en sjov eftermiddag for løverne, må være op til den enkelte at vurdere. 

 

Overvejer du at tage med på en fotorejse for at fotografere dyr, giver vi her en række gåde råd til, at fotooplevelsen bliver vellykket samtidig med, at du ikke efterlader et negativt fodaftryk:

 

a) Undgå at vælge rejser til destinationer, hvor dyr bliver fodret for at gøre dem nemmere at fotografere. Systematisk fordring af vilde dyr kan i værste tilfælde ændre dyrenes naturlige adfærd, hvilket med tiden kan få fatale konsekvenser.

 

b) Undgå at give drikkepenge til guider eller chauffører, som bryder reglerne for at bringe fotografer tættere på motiverne. Hvis der er gode penge i at bryde reglerne, så bliver de brudt.

 

c) Tålmodighed er en dyd og en nødvendighed. Undgå at fremprovokere en bestemt adfærd hos dyrene, fx ved at pifte, klappe med hænderne eller kaste sten efter dem. Hvis et dyr begynder at vise tegn på nervøsitet, så øg om muligt straks afstanden. Undgå hurtige bevægelser, men træk dig stille og roligt tilbage. Fotografer altid dyr i så god afstand, at deres komfortzone ikke overtrædes.

 

d) Respekter lokale regler og væremåder, når du arbejder i udlandet.

 

Vi håber, at ovenstående overvejelser lyder banale for flertallet, og deler dem, fordi der efterhånden er ved at være rigtig mange fotoentusiaster, der rejser verden rundt med kameraet. Alle vil forståeligt nok gerne hjem med gode billeder, men problemerne øges desværre i takt med ambitionsniveauet. For at opnå ekstra mange ’likes’ på Facebook, imponere naboen eller dem i fotoklubben kan man let fristes til at overtræde overstående forslag til god fotoetik.

 

The Royal Photographic Society har udarbejdet en længere guide om emnet, som kan anbefales at kigge nærmere på.

 

Fandt du denne side interessant? Skriv dig op til vores inspirerende nyhedsbrev, hvis du ønsker helt automatisk at modtage lignende informationer i fremtiden.

© copyright 2001-2018 Tybjerg Tekst & Foto