Fokustyper

Et godt billede har altid et klart budskab.

Fokus

Fokus er et værktøj, som bruges til at fremme billedets budskab. Fotografer, som kan placere fokus hurtigt og korrekt, har gode chancer for succes.

Fokus er populært sagt den del af billedet, der bliver skarpt. At fokusere betyder at stille skarpt. Fokus kan helt lovligt lægges forskellige steder indenfor rammens begrænsning: tæt på, langt væk, ovenover, nedenunder, til højre, venstre eller endda i et hjørne.

Mange tror fejlagtigt, det er kameraet, som afgør, hvor skarpe billeder man kan lave. Et billede opstår ved at lys, der reflekteres fra motivet, vandrer igennem linserne i objektivet og projiceres på kameraets billedsensor. I et objektiv sidder der adskillige linse-elementer, som eksperter har brugt utallige timer på at slibe til perfektion. Det er samspillet mellem og kvaliteten af disse glasstykker, der er i sidste ende bestemmer, hvor skarpt fotografens billeder kan blive.

Stil skarpt

At være i stand til at lave skarpe billeder er en af de vigtigste discipliner hos enhver fotograf. Hvis fokus ligger en lille smule forkert, kan det ødelægge billedet. Er en anden del end hovedmotivet i fokus, er det med garanti her, tilskuernes øjne vil lande først.

Ved hjælp af korrekt fokus kan man lede tilskueres øjne frem til det, fotografen gerne vil vise. Ligger fokus netop der, hvor det skal, kan det gøre billedet utroligt stærkt. Det kræver naturligvis øvelse at lære, hvordan man fokuserer hurtigt og korrekt, men vi kan garantere, at læreprocessen er sjov! Tag kameraet med udenfor og vælg en scene, hvor der er en masse aktivitet, fx en lege- eller markedsplads. Det kunne også være en cykelsti. Der skal blot være en masse aktivitet.

Glem ikke dybden

Hvor stor en del af motivet, der kommer i fokus, afhænger af flere parametre. Det afhænger for det første af den valgte brændvidde, men også af den fysiske afstand mellem fotografen og motivet. For det tredje afhænger det af blændetallet. Jo større blændetal, desto større dybdeskarphed.

Vidvinkelobjektiver (brændvidder fra ca. 14-24 mm) kan præstere enorm dybdeskarphed, imens teleobjektiver (brændvidder over ca. 85 mm) leverer en meget mere begrænset dybdeskarphed. Begge dele kan anvendes til fotografens fordel. Brug derfor vidvinkelobjektiver, hvis det primære formål er, at så meget som muligt bliver skarpt. Skift til teleobjektiver og anvend små blændetal, hvis det primære formål er at begrænse dybdeskarpheden.

Fokustyper

Kameraproducenterne er klar over, at det er svært at få hundrede procent styr på fokustyperne. Derfor har de gennem adskillige år spurgt professionelle fotografer med felterfaring til råds. De har heldigvis lyttet, og derfor er fokusmekanismen nu om dage noget af det mest udviklede. Moderne digitalkameraer er nu i stand til at stille skarpt hurtigere og mere præcist, end menneskets sanser kan følge med til, og det har gjort det muligt at lave billeder af motiver, som før i tiden var svære eller endda helt umulige at fange.

Autofokus
Den mest udbredte form for fokusering er autofokus. Mange fotografer mener, at autofokus er den nemmeste måde at fokusere på, og det er korrekt. Når man bruger autofokus, arbejder kamera og objektiv sammen om at fokusere på et eller flere punkter, som fotografen definerer. Der findes forskellige typer af autofokus. Der er forskel på, hvad kameraproducenterne kalder dem, men grundlæggende er de ens:

AF-S / One Shot
Her begynder kameraet at fokusere straks, når udløseren trykkes halvvejs ned. Når kameraet finder et fokuspunkt, vil der straks vise sig et eller flere rektangler i søgeren, som bekræfter, at fokus er placeret som ønsket. Denne type autofokus egner sig til motiver, der forbliver på samme afstand af fotografen. Bemærk: kameraet nægter at eksponere, når udløseren trykkes i bund, hvis fokus ikke ligger korrekt.


AF-C / AI Servo
Her begynder kameraet at fokusere straks, når udløseren trykkes halvvejs ned. Modsat AF-S / One Shot bliver kameraet ved med at lede efter fokus, så længe udløseren holdes halvvejs eller helt nede. Motivet forbliver dermed i fokus på trods af, at det bevæger sig enten tættere på eller længere væk. Bemærk: kameraet eksponerer, når udløseren trykkes i bund, uanset om fokus ligger korrekt eller ej.

Manuel fokus
Selv professionelle spejlreflekskameraer har en funktion, der hedder manuel fokus (M). Man kunne, som indehaver af en vis grad af skepsis, have lov at undre sig over, at et kamerahus til en pris på mere end 40.000 DKK ikke kan fokusere automatisk i alle tænkelige lysforhold. Kameraproducenterne bør tilgives, for deres ingeniører er på en kompliceret opgave. Jo mørkere og mere kontrastløst, motivet bliver, desto sværere bliver det at opfinde en teknologi, som kan fokusere automatisk, lynhurtigt og effektivt, dvs. hver eneste gang. Når manuel fokus er valgt, er det op til fotografen selv at fokusere ved at dreje på objektivets fokusring. Manuel fokus kræver, at man kender både sit kameraudstyr og sit motiv godt. Det kræver desuden, at man har tid nok til at stille skarpt, og at man tør risikere at miste et billede, hvis det ikke lykkes. 

Nu har du læst om fokustyper. Det ville være en god ide at læse videre om, hvordan man opdager de motiver, som skal i fokus.